Nhà Cổ Ở Phú Hội - Nhơn Trạch - Đồng Nai (Hoàng Thanh)



Hi everyone! Last Sunday (22/11/2009), my friends and I visited an ancient house in Phu Hoi commune. There’re many interesting things about this house so today, I’d like to introduce it to you.

Phu Hoi commune is one of 12 communes in Nhon Trach district, Dong Nai province. Phu Hoi is a heroic land throughout 2 resistance wars against French colonialism and American imperialism. Although many changes have happened over time, today this small commune still brings beauty of a peaceful countryside with many cool orchards.

An architecture that can’t be forgotten when talking about Phu Hoi is the ancient house of Dao family. Mr. My Ngoc Dao (87 years old) is the third generation of this old house. He’s also the grandfather of the friend who invited me to the house.

This old house is located in a wide campus. The whole house is carved delicately and sophisticatedly by the hands of ancient artisans. Until now, the house is 111 years old but it still exists confidently regardless of time. A truth makes everyone surprised is that almost furniture in this house is also really old, from the tables, the sideboards to the columns of the house are made from iron wood – a kind of wood that is famous for its durability.

Mr. My’s house was chosen by many film crews in order to arrange scenes. Especially with the film “Muoi” (The Legend of a Portrait) – a 2007 South Korean/Vietnamese horror film.

Xin chào tất cả mọi người. Chủ Nhật tuần rồi (22/11/2009), mình đã cùng một số người bạn đến tham quan một ngôi nhà cổ ở xã Phú Hội. Có rất nhiều điều thú vị xung quanh ngôi nhà cổ kính này nên hôm nay, mình xin được giới thiệu cùng các bạn.

Phú Hội là một trong 12 xã ở huyện nhơn trạch tỉnh đồng nai. Đây là vùng đất anh hùng trong hai cuôc kháng chiến chống thực dân Pháp và đế quốc Mỹ. Tuy có nhiều đổi thay theo thời gian nhưng đến ngày hôm nay, phú hội vẫn ẩn chứa trong mình nét đẹp của một vùng quê yên bình với những vườn cây ăn trái xanh mát.

Một nét kiến trúc độc đáo không thể không kể đến ở Phú Hội đó là ngôi nhà cổ của dòng họ Đào. Ông Đào Mỹ Ngọc năm nay 87 tuổi là thế hệ thứ 3 ở ngôi nhà cổ này. Ông ngọc cũng chính là ông ngoại của người bạn đã mời tôi đến tham quan căn nhà.

Ngôi nhà nằm trong một khuôn viên rộng và thoáng mát. Toàn bộ ngôi nhà được chạm khắc tinh vi và cầu kỳ dưới bàn tay cùa những nghệ nhân thời xưa. Cho đến nay ngôi nhà đã 111 tuổi nhưng vẫn đứng vững chắc mặc cho nắng mưa của thời gian. Cái khiến người ta phải trầm trồ than phục là hầu như các vật dụng trong nhà đầu có ‘thâm niên’ như: từ cái bàn, cái tủ…đến cái cái cột chống nhà đầu làm bằng gỗ lim, thứ gỗ bền chắc và nổi tiếng.

Ngôi nhà cổ của gia đình ông Mỹ từng được nhiều đoàn làm phim trong và ngoài nước đến dựng, quay phim. Điển hình trong số đó là bộ phim Mười (The Legend of a portrait) – bộ phim kinh dị do Việt Nam và Hàn Quốc hợp tác sản xuất năm 2007.






 

Mr. My Ngoc Dao (The third generation of the house)


 





“Muoi” (The Legend of a Portrait) – a 2007 South Korean/Vietnamese horror film.

Nhận xét